Eastcoast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van tien en ro - WaarBenJij.nu Eastcoast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van tien en ro - WaarBenJij.nu

Eastcoast

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg tien en ro

01 April 2015 | Australië, Brisbane

Hoi allemaal,

Dit is alweer het laatste verslag van onze bijzondere reis. Nog 1 nachtje en dan vliegen we terug naar het koude Nederland. Het is moeilijk voor te stellen om naar huis te gaan nu we nog in het zonnetje zitten terwijl we dit bericht schrijven, maar toch is het bijna zover. We zijn de afgelopen 3,5 week aan de oostkust met een camper van Brisbane naar Cairns afgereisd.

We hebben zoveel gedaan en gezien, dat ik even in m'n geheugen moet graven wat dit ook alweer allemaal was. Een van onze eerste eilanden die we bezochten, was North Stradbroke Island. Dit was voor mij ook een nieuwe plek, dus was erg benieuwd. We hebben dolfijnen in het wild gespot bij Amity point. Echt super gaaf, want ze kwamen heel dichtbij en leken heel nieuwsgierig. Toen Roland zijn Gopro camera in het water deed, kwam er een dolfijn speciaal even zijn kunsten vertonen voor de camera. Roland heeft op een andere plek op het eiland nog gedoken en vissen gevoerd via z'n snorkel, de golven waren iets te hevig voor zijn maag.

Fraser Island stond ook op het programma. We hadden een toer geregeld waar we met een bus het eiland gingen verkennen. Het eiland bestaat grotendeels uit zand. Het was maar goed dat de bus een goede vering had, want we schoten alle kanten op. De wegen zijn daar onverhard en zonder voorwielaandrijving is het niet mogelijk om er te rijden. Een Fransman had hier iets te makkelijk over gedacht met zijn eigen gehuurde auto. Zijn auto was vastgelopen in het mulle zand. Het gevolg was dat al het verkeer achter hem ook stilstond. Alle sterke mannen uit de bus en Roland probeerden hem te helpen om de auto weer vooruit te krijgen. Dit ging even goed, maar helaas liep de auto weer vast. Uiteindelijk heeft een andere bus de auto uit het zand kunnen slepen en kwam hij weer vooruit. Later bleek dat diezelfde Fransman de dag ervoor de boel ook al op had gehouden, echte volhouders dus.

Een van onze hoogtepunten was Whitsunday Islands NP. Vanuit Airlie beach vertrokken we met een speedboot naar de Whitsunday Islands. Onderweg stopten we twee keer om te gaan snorkelen. Tijdens het snorkelen hebben we 2 schildpadden gezien! Heel bijzonder! Toen we verder gingen met de boot, kwamen we aan bij Whitehaven Beach. Het is daar zo ongelofelijk mooi, niet normaal, net een paradijs. We hebben daar geluncht en zijn toen nog even op het strand gaan liggen en gaan zwemmen.

Een stuk noordelijker ligt Townsville met daar vlakbij het mooie Magnetic Island. Het eiland staat bekend om alle baaitjes en niet onbelangrijk, het lekkere weer. Opnieuw de camper op de Ferry naar de overkant toe om het eiland te verkennen, terwijl de rest rondreed in kleine Barbie autootjes die je daar kon huren. Midden op het eiland ligt een fort die vergeven zou zijn van koala's. Dat was de wandeling in de bloedhitte wel waard. Hoop trappen, natte rug en welgeteld 0 koala's later, zijn we toch maar weer terug naar het strand gegaan.

Onderweg naar Cairns zijn we bij het plaatsje Rollingstone gestopt voor de overnachting. Hoewel de naam doet lijken of je je begeeft op een plek vol sex, drank, drugs en rock & roll, was het een oord van niks. Met een supermarkt 15 km verder en een vrijwel lege koelkast werd er een beroep gedaan op al ons creatief culinair vermogen. Maaltijd bestond dus uit een gebakken ei, een verdwaalde champignon en een vergeten stukje courgette. Reuze gezond! Camping lag dan wel aan een prachtig strand, maar zwemmen was er niet bij vanwege krokodillen-gevaar.

Eenmaal in Cairns aangekomen, checkten we opnieuw in bij een Big 4 camping. Met een klein golfwagentje met Nemo op het dak, werden we rondgeleid over de camping. Het bleek een gigantische camping te zijn met verschillende zwembaden, tennisveld, gameroom etc. We hebben hier onze laatste dagen in Cairns doorgebracht. Vanuit Cairns hebben we verschillende uitstapjes gemaakt, waaronder Port Douglas. Met een Silversonic boot gingen we op een redelijk rustige zee duiken en snorkelen. Uitgerust in jellyfishsuits mocht je het water in. Roland en ik hebben allebei een haai gezien, al schrok ik er wel van toen het tot me doordrong. Cape Tribulation met het tropische regenwoud direct grenzend aan zee en de Daintree river met de krokodillen waren ook zeer de moeite waard.

We kunnen terugkijken op een fantastische reis. Morgenmiddag vertrekken we richting Nederland. Dank voor alle reacties!

Groetjes, Ro en Tien

• 01 April 2015 - 07:36

Anja:

Gatver zullen die dolfijnen ook misselijk zijn geweest nadat Ro ze gevoerd heeft?
    Goede reis, tot morgen!!!
    X Hein en Anja

• 01 April 2015 - 08:24

Wendy:

Goede reis terug. X

• 01 April 2015 - 08:46

Mammanja:

Jaaaaaaaaaaahhh............en dat was het dan weer!!
    Zo te lezen hebben jullie je reis niet verkeerd afgesloten.
    We zien er naar uit jullie weer te zien!

Goeie reis!
    X X

• 01 April 2015 - 11:45

Jasmijn:

Het was hartstikke leuk om jullie te volgen daar, met jullie mooie verhalen en foto's!
    Heel goede reis terug en tot snel xxx

• 01 April 2015 - 12:06

Hetty:

Wat een prachtige foto's weer (en wat een leuk campertje!!).
    Goede reis terug!

• 01 April 2015 - 17:38

Marianne:

De pinquins, schattig zeg. Nou tot morgen, kan bijna niet wachten..